wtorek, 25 lutego 2014

Szarlotka z bezą

Przepis na szarlotkę miałam dodać już wczoraj, ale chciałam się załapać do akcji na Durszlaku, więc pomyślałam sobie, że ciasto nie zając i nie ucieknie. Przynajmniej nie samo - co najwyżej, ktoś może pomóc mu w tajemniczy sposób zniknąć... Jeśli wiecie, co mam na myśli :P

Szarlotka z bezą jest bardzo smaczna i myślę, że ma też swoje plusy od strony zdrowia; nie zawiera ogromnej ilości cukru i do ciasta można dodać mąki pełnoziarnistej; śmietanę można zamienić na jogurt i zmniejszyć ilość masła. Bardzo łatwe do odchudzenia i 'ozdrowienia' ciasto :)
Następnym razem postaram się dokonać większych zmian w przepisie - między innymi takich jak napisałam wyżej :) Na pewno podzielę się z Wami zmianami, jeśli rezultaty będą jadalne hehe :)
Pewnie długo nie będziecie czekać na drugą wersję tego ciasta, bo mój tata wczoraj kupił mąkę. Dlaczego? Żebym upiekła ciasto! :P Zawsze kupuje mąkę, gdy długo nic nie piekę albo po prostu chce, żebym coś zrobiła - nawet jeśli wcale nam nie brakuje tego składnika.

SZARLOTKA Z BEZĄ
przepis z książki "Kuchnia Polska" z moimi zmianami



1 kg jabłek
2 łyżeczki cynamonu
cukier do smaku (u mnie było to niecałe pół szklanki)

Ciasto:
3 szklanki mąki (użyłam pszennej krupczatki, żytniej typ 720 i pszennej tortowej)
ok. 2/3 kostki masła
5 żółtek małych, wiejskich jaj
5 łyżek cukru
ok. 5 łyżek śmietany lub mniej/więcej

Beza:
5 białek małych, wiejskich jaj
6 łyżek cukru


Jabłka umyć, obrać, usunąć gniazda nasienne, zetrzeć na tarce i uprażyć z cynamonem i cukrem (opcjonalnie).
Do przesianej mąki dodać cukier, masło i żółtka. Ugniatać ciasto, dodając śmietanę do uzyskania odpowiedniej masy (ciasto które nie będzie się za bardzo lepiło ani kruszyło). Zawinąć w folię spożywczą i włożyć na ok. godzinę do lodówki. Po tym czasie wylepić dół i boki posmarowanej wcześniej tłuszczem i posypanej mąką formy i podpiec ok. 10 minut w temp. 200 stopni C w rozgrzanym piekarniku (ja tego nie zrobiłam, ale następnym razem jednak podpiekę spód, bo jabłka namaczają ciasto). Na przestudzone ciasto wyłożyć jabłka i przykryć resztą ciasta. Piec ok. 30-40 minut w temperaturze 180 stopni C. Z białek i cukru ubić sztywną pianę i pokryć nią upieczone ciasto. Zapiec aż piana stanie się lekko złotobrązowa. 
Smacznego :)







Akcja Szarlotki

2 komentarze:

Śmiało wyraź swoje zdanie! Każdy Twoje słowo się liczy :)